Ako môže JavaScript poškodiť vaše SEO
Pokud vyhledávám webové stránky nějaké společnosti pomocí vyhledávače, ale ve výsledcích vyhledávání mám problém najít stránky, které jsou na webu snadno dostupné, jedna z prvních otázek, kterou si položím, je, zda byly stránky nebo jejich prvky navrženy v JavaScriptu. JavaScript může být mocným nástrojem pro vytváření dynamického obsahu, ale jeho použití má i některé nevýhody.
Proč JavaScript?
Žijeme v době, kdy zaměstnanci, zákazníci i akcionáři chtějí vidět dynamický obsah. Webové stránky založené na spoustě textu už prostě nefungují a statický obsah nikoho nezajímá. Potřeba vytvářet weby bohaté na videoobsah zvýšila popularitu a používání JavaScriptu. V důsledku toho začalo mnoho společností více využívat JavaScript pro tvorbu videostránek a HTML pro statický obsah.
Má to však jeden háček. Prohlížeč Google může mít potíže s nalezením a pochopením obsahu webu naprogramovaného výhradně v jazyce JavaScript.
Z hlediska SEO přináší JavaScript dva specifické problémy:
- Prohledatelnost: JavaScript může omezit obsah, který může vyhledávač Google najít. Pokud totiž crawler Google nemůže najít váš obsah, nemůže jej indexovat.
- Dosažitelnost: webový prohlížeč načte vaši stránku, ale nedokáže zjistit, co všechno je obsahem stránky. Pokud vyhledávač Google nedokáže zjistit, co je vaším obsahem, nemůže jej hodnotit podle relevantních klíčových slov.
Problém s prohledatelností nebo dosažitelností může způsobit, že se vaše stránka vůbec nezobrazí ve výsledcích vyhledávání Google, Seznamu nebo jiného vyhledávače, což má za následek pokles návštěvnosti webu. Tento problém může nastat také při přechodu webové stránky z jazyka HTML na JavaScript.
JavaScript paradox
Autor Tomek Rudzki v článku pro Moz „How to Diagnose and Solve JavaScript SEO Issues in 6 Steps“ popisuje problémy spojené s migrací jako „JavaScript paradox“:
- Velké značky mají tendenci skočit na hype JavaScriptu, protože věří, že právě JavaScriptové frameworky vytvářejí skvělé uživatelské prostředí (UX).
- Realita ukazuje, že frameworky JavaScriptu jsou ve skutečnosti příliš složité.
Co byste měli udělat?
Co dělat, když kvůli stránce navržené v JavaScriptu přicházíte o návštěvnost? Řešení mohou být složitá, ale existuje jich několik:
- Patří mezi ně například to, že Google nedokáže najít skrytý obsah na kartách/záložkách nebo nevědomky blokované soubory JavaScriptu. Tomek Rudzki a Rachel Costello vás v článcích How to Diagnose and Solve JavaScript SEO Issues in 6 Steps a Demystifying JavaScript: Tips & Tools for Testing Rendering provedou jednotlivými užitečnými kroky pro identifikaci těchto problémů.
- Požádejte vývojáře, aby upravili framework vašeho webu tak, aby JavaScript fungoval ve spojení s HTML. To umožní vyhledávačům snadno procházet, pochopit a indexovat váš web.
- Pokud úprava frameworku vašemu webu nepomůže, možná budete muset vytvořit nový web. Toto řešení je však dražší a časově náročnější.
Nejspolehlivější je učinit všechna opatření, abyste se problémům vyhnuli hned na začátku. Jak to udělat? Zapojte tým odborníků na SEO do samotného vývoje webu. Dobrý odborník na SEO upozorní na potenciální problémy a najde alternativy ještě předtím, než bude váš web naprogramován.
Google zlepšuje svou schopnost porozumět JavaScriptu.
Google v současné době dokáže indexovat JavaScript, ale stále má problémy s crawlováním informací. Proto se některé stránky s vysokým obsahem JavaScriptu mohou objevit ve výsledcích vyhledávání, ale Google má stále problémy s pochopením jejich obsahu, což se odráží ve výsledných pozicích.
Máme pocit, že teprve nyní začínáme pronikat pod povrch JavaScriptu a SEO, ale díky snaze Googlu zlepšit porozumění JavaScriptu se toto prostředí jistě změní.